Dukanova metoda

19. října 2010 v 18:34 | fitweb.cz

Dukanova metodaČeské ženy často zkoušejí nové, více či méně známé diety, ale znovu a znovu přibírají na váze a žádná jim tak nějak "nevyhovuje napořád". Poučme se tedy z diet stále štíhlých, elegantních a stylových Francouzek.

Slovo dieta máme spojené s několikadenním utrpením většinou končícím jojo efektem. Tahle dieta je jiná -slibuje úspěch, jasně říká, že při ní nebudete strádat ani hladovět, ale také vás hned na začátku upozorní, že je nutno ji dodržovat celoživotně. Vymyslel ji nutriční poradce a doktor Pierre Dukan před deseti lety a více než 1,5 milionu Francouzek by na ni nedalo nikdy dopustit.
"Pravá váha"
Prvním krokem k úspěšnému zhubnutí je nalezení správné váhy. Musíte vzít v úvahu pohlaví, věk, rodinnou anamnézu, svou minulost z hlediska výkyvů váhy a váhový rozsah, tzn.
kolik nejméně a kolik nejvíce jste již v dospělosti vážili, a výšku. Správnou váhu si můžete vypočítat na speciální kalkulačce na anglických stránkách www.dukandiet.co.uk.
Čtyřfázový plán
Dukanova dieta je složena ze čtyř různých fází, které na sebe nutně navazují, a hubnoucí by měl projít všemi, aby se jeho váha stala stabilní a lehce udržitelnou po celý život.
1. Útok
Krátká fáze, při které nejrychleji ztratíte přebytečné kilogramy a nejíte nic jiného než bílkoviny. Tento ostrý start vám dává potřebný počáteční impulz - dramatický úbytek váhy. Během pěti dní ztratíte až 3,5 kg. Podle toho, kolik potřebujete zhubnout, se v této fázi zdržte 1-10 dní. Režim očistí tkáně od přebytečné vody, zbaví vás tupé chuti k jídlu, svaly jsou pevnější a pleť zářivější.
Pozor na zhoršené dýchání a sucho v ústech! Oba tělesné projevy jsou ale znakem úspěšného procesu hubnutí.
Po čtyřech dnech útočné fáze vás může překvapit také zácpa, a proto do jídelníčku přidejte lžíci vloček z pšeničných otrub. Hodně pijte, až 3 litry vody denně.
Dovolené potraviny:
* Libové hovězí, telecí, králičí, kuřecí a krůtí maso (i játra)
* Mleté hovězí maso
* Nízkotučná a libová šunka
* Ryby a mořské plody
* Maximálně dvě vajíčka denně
* Jogurty light či s 0 % tuku, tvaroh, sýr cottage, sušené mléko
* Umělá sladidla nebo bylina stévie
* Bylinky, žvýkačky bez cukru
2. Plavba
Fáze pomalého proplutí ke třetí fázi. Nyní již pomalu nahrazujte čistě bílkovinné dny za dny, kdy navíc přidáte zeleninu. Mezi těmito dny přepínejte, dokud se nedostanete k vámi zvolené hmotnosti.
Dovolená zelenina: artyčoky, chřest, lilek, brokolice, zelí, květák, kapusta, růžičková kapusta, celer, čekanka, cuketa, okurky, fenykl, francouzské fazole včetně lusků, pórek, žampiony, cibule, papriky, dýně, ředkev, saláty, šťovík, sójové boby, špenát, tuřín, mangold, rajčata.
3. Upevnění
Je to přechod mezi dietou a návratem k normální stravě. Nyní již nehubnete, ale máte zaručeno, že nepřiberete. Pokud se budete držet plánu po dobu 5 dní za každý 0,5 kilogram, který jste ztratili v předchozích fázích, vaše tělo si úbytek hmotnosti řádně a trvale upevní.
Stravovací plán: Stále jezte bílkoviny a zeleninu bez omezení, ale přidejte denně kousek ovoce.
Dále 2 krajíce celozrnného chleba s nízkotučným máslem, tvrdý sýr, 2x týdně těstoviny v rajčatové omáčce, kuskus, čočku, fazole, cizrnu, rýži a občas také brambory. Jednou týdně můžete také přidat jehněčí či vepřové maso. Též si můžete naplánovat dvě "oslavná" jídla týdně, kdy si dáte to, na co máte chuť, včetně čokolády nebo alkoholu.
4. Stabilizace
Nyní jste připraveni na konečnou fázi. Váš metabolismus bude klidnější, ale stále hrozí riziko návratu tukových polštářků. A to v případě, když se nebudete držet čtvrté fáze už napořád. Stačí dodržovat 4 jednoduchá a účinná opatření:
a) můžete začít jíst, co chcete, ale stále se držte základních pravidel 3. fáze
b) vyberte si jeden den v týdnu, kdy už trvale budete jíst jen bílkoviny
c) denně se 20 minut rychleji procházejte
d) zvyšte příjem ovesných vloček na 3 polévkové lžíce denně
Síla cvičení
Cvičení je vedle diety další účinnou zbraní, jak se zbavit přebytečné hmotnosti. Snažte se začít více cvičit a spalovat kalorie. Pro každého, kdo chce trvale zhubnout, by měl být sport spojencem a přítelem.


Tipy, pokud se váha zastaví nebo zhřešíte
* vraťte se na 4 dny k první fázi
* omezte příjem soli
* začněte více pít - vyčistíte se
* více spěte
* 4 dny choďte na 60minutové rychlejší procházky
* nejezte dvakrát za sebou stejné jídlo
* "oslavná" jídla nikdy neplánujte těsně za sebou
* každý čtvrtek mějte čistě proteinový den
* každý den si dejte dvě lžíce ovesných vloček (jako placku nebo vmíchané do jídla)
* začněte cvičit - pro každou dietu je jakýkoli pohyb přínosem

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama